2020 har vært et år hvor det norske og internasjonale samfunnet har vært preget av korona pandemien. Dette har også påvirket sjømatnæringen. Mange redere har iverksatt ekstraordinære tiltak for å unngå smitte blant mannskapet og ombord på fartøyene, men ved årets slutt ser det ut til at næringen som helhet likevel har klart å opprettholde aktiviteten og en høy verdi på sjømateksporten. Det vitner om at det er lagt ned en stor innsats gjennom året som har gått.
Status for TromstrygdTromstrygd har også måttet ta hensyn til pandemien. Fra mars til mai jobbet våre medarbeidere på hjemmekontor....
Kirill Svendsen tok saken i egne hender da tre båter brant ved kai i Kjøllefjord. Nå håper han flere velger å installere brannsentral med fjernvarsling.
Natt til 8. november ble Kirill Svendsen og samboeren oppmerksom på røyklukt som seg inn i huset. Det gjorde de nysgjerrige på hvor røyken kom fra.
– Vi var tilfeldigvis våkne, jeg og samboeren min. Da kjente vi at det luktet svidd helt opp i boligområdet i Kjøllefjord. Det er et stykke fra havna, men vindretningen gikk mot oss. Det luktet svidd inne og da jeg kom ut luktet det mye verre. Hele gata var full av røyk, sier Kirill...
– Brann ved kai kan få fatale konsekvenser. Det berører ikke bare din egen båt, det rammer også de båtene den ligger sammen med. Derfor bør flere installere fjernvarsling om bord, slik at en får «tidligvarsling» på hva som er i ferd med å skje, sier fisker og elektriker Sten-Are Harjo i Nordkyn Marineservice i Kjøllefjord
Båtbrannen i Kjøllefjord viser hvor fort en brann i havn sprer seg. Nå tar fisker og elektriker Sten-Arne Harjo til orde for at flere bør installere fjernvarsling.
– Av de båtene jeg har vært ombord i er det kun et fåtall som har hatt fjernvarsling. Det gjelder...
Korona-pandemien hindrer fysiske samling på Tromstrygdskolen våren 2021. Nå lanserer Tromstrygd et digitalt tilbud med Webinar i stedet.
Pandemien har satt en stopper for Tromstrygdskolene som skulle arrangeres vår og høst 2020. Selv om det nå ligger an til vaksinering fra nyåret 2021 vil det være for tidlig å arrangere fysiske samlinger første halvår neste år. Nå arbeider Tromstrygd med et digitalt tilbud til medlemmene hvor Tromstrygdskolen blir tilgjengelig som webinar.
– Våre medlemmer setter pris på å kunne diskutere forsikring og sikkerhetsstyring med oss og andre fiskere...
Tromstrygd sjøforsikring søker etter ny havarisjef da nåværende går over i en annen stilling.
Viktige oppgaver som havarisjef vil være:
▪ Leder for skadeoppgjør og samarbeid med takstfunksjon og leverandører▪ Kontakt med medlemmer i forbindelse med skader og totalforlis▪ Digitalisere kjerneprosesser knyttet til skadeoppgjør▪ Kontakt med våre reassurandører▪ Undervise på Tromstrygdskolen▪ Deltagelse i havarisjefutvalget i CEFOR (Nordic union of marine insurers)
Vi ser for oss at du har følgende kvalifikasjoner:▪ Juridisk og/eller maritim utdannelse▪ Erfaring fra forsikring▪ Erfaring...
Høsten er godt i gang og vinterforberedelsene er startet hos de fleste. I Tromstrygd er vi nå godt i gang med å forberede fornyelsen for neste forsikringsår. Vi står foran noen spennende tider hvor vi skal fornye selskapet og samtidig ta vare på Tromstrygdsjela.
Vi håper du som medlem vil være med oss på denne reisen og samtidig komme med konstruktive innspill for å utvikle selskapet videre.
Drift
Tromstrygd leverer et godt resultat etter 9 måneders drift dette året, med en positiv skadeutvikling, skadeprosent på 50% for egen regning, og med god tilvekst av nye båter. Finansresultatet...
I august startet Torill Dale i stillingen som økonomisjef i Tromstrygd. Nå går hun i gang med å gjøre betalingsløsningene enklere for medlemmene.
– Det er et stort potensial for å forenkle betalingsløsningene til Tromstrygd. Det siste året er mange nye og enkle løsninger gjort tilgjengelig. Nå starter jobben med å få disse tatt i bruk, for eksempel elektronisk faktura og muligheten til å hente forsikringsdokumenter på nett eller på mobil, sier økonomisjef Torill Dale i Tromstrygd.
Nær og personlig
De nye tjenestene skal bedre brukeropplevelsen til fiskerne og frigjøre...
– Vi må ta HMS og sikkerhet ned fra hylla og inn i båten. Da er en digital App et veldig godt hjelpemiddel, sier daglig leder Marius Storli i North Agency. Nå ruller Tromstrygd og North Agency ut den digitale fartøyhåndboken til medlemmene.
Fartøyhåndboken har lenge vært et ettertraktet verktøy for fiskere i sjarkflåten som ønsker et enkelt system for sikkerhetsstyring. Nå har fiskernes eget forsikringsselskap inngått samarbeid med North Agency, slik at de kan tilby en enkel, digital versjon av fartøyhåndboken tilgjengelig på mobiltelefonen.
– Da kravet om å dokumentere sikkerhetsstyringen...
– Om du er i dårlig humør, plages eller lurer på noe er det bare å ta en telefon til Tromstrygd. Da er humøret på topp igjen, sier Kurt H. Nilssen fra Breivikbotn. I høst feirer han 25 år som kunde i fiskernes eget forsikringsselskap.
Høsten 1995 forsikret Kurt H. Nilssen, eller «Store Kurt»
som mange kaller han, sin første båt i Tromstrygd. Gjennom årene som er gått er
små og store problemer løst, og gjengen i Tromsø er etter hvert blitt en del av
familien. I sin egen evaluering av forsikringsmannskapet i Tromsø trekker den
høyreiste fiskeren fra Sørøya spesielt frem kontakten med...
Sommeren står for døren, og jeg
håper du har har kommet deg godt igjennom korona-krisen og mye dårlig vær i
vinter. Nå kan du ta deg en velfortjent sommerferie.
Drift
Tromstrygd leverer
et godt resultat første halvår 2020, med en positiv skadeutvikling, skadeprosent
på 50% og med god tilvekst av nye båter og således premieinntekter. Finansresultatet
vårt er selvfølgelig preget av uroen på verdens børser, men vi er solide og har
buffer til å stå igjennom urolige tider. Det er godt å se at vi er en preferert
og godt kjent aktør innenfor forsikring av fiskebåter i nord, og jeg ønsker
alle...
Med knappene under her finner du vår Facebook-side og YouTube-kanal. Du kan trykke for å maile oss, ringe oss eller finne oss på Google Maps.
Vakttelefon 77 60 06 00
Det er fartøyets fører som har hovedansvaret for sikkerheten til mannskap og fartøy. Ved fare for forlis eller annen nødsituasjon skal vanlige nødprosedyrer følges. Ved havari kan vi kontaktes når som helst på døgnet.